22 April is weer een ELC F5J vliegdag georganiseerd waar dit keer zeven piloten aan hebben meegedaan. De weersomstandigheden waren zeer goed te noemen Weinig wind, kracht 2 a 3, zon en wolken waardoor ook enige thermiek langskwam. De temperatuur was eindelijk weer eens wat hoger zodat de winterjas ook uit kon.
De deelnemers zijn eerst gebriefd over het te vliegen programma en de bijzonderheden op het veld. Er waren ook andere vliegers aanwezig waarmee afspraken zijn gemaakt wie wanneer het veld gebruikt.
Zeven deelnemers betekend vliegen in twee groepen, een groep van drie en een groep van vier. Eerst vlogen Lesley, Rob en Ik ronde 1 waarbij het zaak is na exact 180 seconden te landen op het doel. Lesley lukte dit het beste met vier seconden overschrijding en een landing binnen 4 meter van het doel. De piloten van groep 2 bestaande uit Fred, Sander, Bart en Maurice vlogen direct daarna ronde 1. Bart landde precies na 180 seconden en ook nog keurig binnen vier meter van het doel wat de rest niet kon evenaren.
Na een pauze om de andere vliegers het veld te laten gebruiken werd ronde 2 gevlogen. In deze ronde is het doel de motor zo kort mogelijk te gebruiken en zes minuten te vliegen met een doellanding. Dit is altijd een afweging van de piloot hoe lang hij de motor gebruikt om hoogte te winnen. Te kort(laag starten) en je haalt de zes minuten niet, te lang en je krijgt meer aftrek dan nodig. In deze ronde speelt het wel of niet vinden van thermiek ook een grote rol. In de eerste groep haalde ik met 34 seconden motorloop, bijna zes minuten vliegtijd en een landing binnen zes meter de beste prestatie. In de tweede groep was het Maurice die met 31 seconden motorloop en precies zes minuten vliegtijd de andere piloten de loef afstak. Bart had met 39 seconden motorloop en ook precies zes minuten een goede tweede plek waarbij hij rond de twee minuten vliegtijd nog heel mooi thermiek oppakte vanaf lage hoogte. Leuk om dit te zien!
Het was mooi weer en er waren veel andere piloten aanwezig dus hielden we een tweede pauze om anderen het veld te laten gebruiken. Tijd om even bij te praten en wat te eten/drinken. Gelukkig bleef de voorspelde regen nog weg, wel merkten we dat het iets harder ging waaien. Nog steeds prima omstandigheden voor de Red Eagle dus ronde 3 kon gevlogen worden. Dit is de tien minuten thermiekronde die ook met een doellanding afgesloten wordt. Het vinden van thermiek lukte niet echt waardoor de vluchten relatief kort waren. In ronde 1 ging ik er met de winst vandoor door ruim zes minuten op de klok te zetten. Lesley zakte zo hard onderuit dat hij het veld niet haalde en de motor moest gebruiken voor het laatste stukje. Jammer want daarmee haal je geen vliegpunten. Bij ronde 2 ging het nog minder met de thermiek en zetten Bart en Sander beiden een tijd van 223 seconden neer. In deze thermiekronde haalde alleen Fred nog een doellanding, de rest zakte vroegtijdig onderuit en haalde de stip niet. Maurice had nog een angstig momentje omdat zijn Red Eagle even vreemd reageerde maar gelukkig kon hij hem zonder schade aan de grond zetten.
Al met al kijken we weer terug op een geslaagde vliegdag. De modellen hebben weer wat vliegtijd onder de vleugels en door het zonnetje de piloten weer wat kleur op de wangen. Aan het einde van de vliegdag maken we nog een leuke groepsfoto van de deelnemers en de smiles spreken voor zich.