Steeds meer clubleden zijn bezig of hebben inmiddels een eigen Read Eagle gebouwd. Al deze zweefvliegtuigen zijn op dezelfde manier, met gelijke onderdelen, gebouwd. Hierdoor dus maximaal gelijk aan elkaar zijn. Zelfs aandrijving, besturing en stroomvoorziening zijn van dezelfde onderdelen voorzien en dus 100% gelijk. Hierdoor ontstaat er een leuke uitdaging waarbij de vliegers zich met elkaar kunnen vergelijken.
Bij onze club wordt er dan ook regelmatig voor leden een soort van F5j clubevenement georganiseerd voor specifiek deze Red Eagle klasse. Andere elektromodellen kunnen wel meedoen maar het clubkampioenschap Red Eagle kan alleen met de Red Eagle setup gewonnen worden.
Mede hierdoor blijkt de bouw en het vliegevenement steeds meer belangstelling te krijgen en aantal deelnemers weer te groeien. Eindelijk konden we dit jaar, naast de overige onderlinge clubwedstrijden waar vele deelnemers aan mee doen, ook weer met goede moed beginnen aan onze eigen Read Eagle clubevenement. Waarbij de vliegkunst en modellen met elkaar de uitdaging aan gaan.
Enkele weken geleden al een keer een geslaagde dag, met mooi, mooier, mooiste weer gehad die we ons maar wensen konden. Er werd gevlogen en gemeten volgens de F5j regels en punten toegekend. Al deze punttotalen worden dan daarna bijgehouden, met as doel een soort competitie te houden over een hele jaar. Er was al veel verschil te zien tussen diegenen die de thermiek vonden en diegenen die er net naast zaten. Helaas was er ook schade gevlogen. Motor uit de neus. Iets wat we vaker zien bij de Read Eagle. Dit is een zwak punt wat voorkomen kan worden door de neus met meer triplex en minder balsahout te voorzien. Maar door de houtbouw is de schade gelukkig weer eenvoudig te herstellen.

De Red Eagle is een dus een zwever wat naast een motor regelaar alleen beschikt over een richting- en hoogteroer. Dus geen remkleppen en/of andere besturing aanwezig.
Puntentelling op competitiedag komt op de volgende manier tot stand. Eén van de uitdagingen is dus zo lang mogelijk boven te blijven en gebruik maken van thermiek.
Ronde 1, 3 minuten werktijd. Max 1 minuut motorloop in de eerste minuut. Landing op exact 3 minuten = 600 punten. Iedere hele seconde korter of langer geeft 10 punten aftrek. Doellanding etc.
Ronde 2, 6 minuten werktijd. Max 1 minuut motorloop in de eerste minuut. Iedere seconde motorloop is 5 punten aftrek. Motor mag niet opnieuw gebruikt worden. Iedere seconde vliegtijd vanaf loslaten model is twee punten. Doellanding geeft extra punten 0-2m = 50 punten, 2-4m = 40 punten enz.
Ronde 3, 10 minuten werktijd. Max 1 minuut motorloop in de eerste minuut waarna de motor niet meer gebruikt mag worden. Vliegtijd max. 10 minuten incl. de eerste minuut motorloop. Iedere seconde vliegtijd is één punt. Doellanding geeft extra punten 0-2m = 50 punten, 2-4m = 40 punten enz.
Voor de puntentelling kunnen we normaliseren per ronde. De hoogste score is dan 600 punten en de rest naar ratio. Dit is hetzelfde als wat er bij F3J wedstrijden gedaan wordt. De score moet dan berekend worden op de computer. Aan het einde van het jaar worden alle punten getotaliseerd. De persoon met de meeste punten wint dan de Red Eagle trofee. We hopen dat ook dit jaar vele mooie dagen gevlogen kunnen worden.